torsdag 22 september 2016

Höstdagjämning

Idag är det höstdagjämning. Det innebär som bekant att dag och natt är ungefär lika långa på hela jordklotet. Om jag fattat det hela rätt passerar vi den magiska gränsen cirka tjugo över fyra i eftermiddag – sedan blir dagarna kortare och kortare och kortare här på norra halvklotet...


Men än så länge är det mer sensommar än riktig höst här.


Vad vore september utan rudbeckior?


Och de "svarta" solrosorna har äntligen slagit ut!

En hel del växer och frodas på oväntade ställen. Aldrig har jag haft så fin indiankrasse som i en av kompostbingarna.

Och tomatplantorna som jag slängde i komposten i juni eftersom de var mer än ynkliga – de fick glädjefnatt och producerar fler tomater än mina kruktomater, blommar fortfarande gör de också så det blir tomater fram till vintern!


Regn har vi fortfarande inte fått men däremot har vi skaffat ståndsmässiga regntunnor, förre detta vinfat.




15 kommentarer:

  1. Ja, nå går det virkelig den "gale" veien! Så vakre dine svarte solsikker er! Har du noe navn på de?
    Flotte regntønner!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De heter 'Black Magic', rekommenderas!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Ja nu är det verkligen höstkänsla i trädgården, det där med att slänga halvdöda/ "döda" växter på komposten måste vara det bästa om man vill få liv i något. Vi har en kompost som är jättevacker just nu där växer o frodas flera olika fuchsior som jag var övertygad om var döda, nu blommar de
    överdådigt :)Din vattentunna förälskade jag mig i. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Min tidlösa blommar också, då är hösten i antågande. Gillar din svarta solros för att inte tala om vattentunnan. Apropå klematis går det bra att beställa på hösten för vårleverans.
    Kram

    SvaraRadera
  4. ¡Hola Laila!!!

    Que gusto entrar en tu huerto florecido lleno de plantas cuidadas con amor. Aunque es otoño, todavía calienta un poco el sol y eso favorece las plantas aunque también necesitan beber agua, y veo que la recoges en ese barril cuando llueve, es un buen invento. Me parece fantástico relajante y hasta divertido cuidar así con amor y cariño la naturaleza, al fin y al cabo, nosotros somos también natura, y nos gusta que nos mimen.

    Aprovechemos el otoño lo mejor posible luego llega el invierno y ya no es lo mismo.
    Ha sido un inmenso placer, Laila.

    Te dejo mi gratitud y mi estima. Un abrazo grande y se muy -muy feliz.

    SvaraRadera
  5. Snygg tunna! Den kommer att tjänstgöra många år. Ovärderligt att kunna samla vatten både här och där. Lite kul med krasse som sår sig både här och där och på ställen man själv aldrig hade kommit på.
    Din svarta solros helt fantastisk!
    Önskar trevlig helg och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Underbara tidlösa - det är lite kluvet när de visar sig men mest ser jag fram emot tiden som kommer. Vacker kompost, är inte krasse en växt man kan gröngödsla med? Om man nu har hjärta att gräva ner den ;)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Underbara höstfärger hos dig, solrosen är helt fantastisk. En mörk skönhet. Vacker regntunna.
    Ha en fin helg / Marika

    SvaraRadera
  8. Så mycket som ännu blommar hos dig i södern, vi som bor granne med Kung Bore har fått smaka på nattfrosten då och då under flera veckors tid, så inte mycket blommor är kvar.
    Jag gillade idén om att ha ett vinfat som regntunna. snyggare än så kan det ju inte bli.

    Ha det gott! /Hans

    SvaraRadera
  9. Så mycket som ännu blommar hos dig i södern, vi som bor granne med Kung Bore har fått smaka på nattfrosten då och då under flera veckors tid, så inte mycket blommor är kvar.
    Jag gillade idén om att ha ett vinfat som regntunna. snyggare än så kan det ju inte bli.

    Ha det gott! /Hans

    SvaraRadera
  10. Snygga tunnor och vackra mörka solrosor.
    Ha de gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Jag har två tunnor, en som är väldigt lik din och en lite större svart i plast. Vattnet man får på det sättet är guld värt. Jag brukar göra som min far lärt mig, vattnar när det regnar och på det sättet tar jag vara på betydligt mer vatten än det som ryms i tunnorna. Mitt problem är nu att vi behöver rengöra taket pga mossa och lav och då, efter manuell bortskrapning sprutas det något medel på i förebyggande syfte, som i och för sig ska vara miljövänligt, men inte duger till vattning till en början.
    Lite läskigt och vi funderar.
    Egentligen hoppades jag på ett expertutlåtande att taket behövde bytas, med tanke på åldern, men det var visst i bra skick och skulle hålla i många år till.... Jo, varför berättar jag detta? För att mitt blomsterintresse breddar min miljömedvetenhet och lär mig nya saker.
    Likt din blogg.
    Marta

    SvaraRadera
  12. Läcker solros! Mina utsrödda solros frön blev det inget med i rabatten. Får göra ett nytt försök nästa år.
    Gillar vatten tunnan!!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  13. Hej Laila!
    Sensommar är ett vackrare ord i mina öron mot ordet höst.
    Det blommar fortfarande mycket både hos dig och här runt om i mina trakter.
    Gillar Rudbeckor enormt och då jag hade trädgård odlade jag flera olika sorter.

    Regntunnan är ju bara så snygg. En prydnad i sig.
    Men har man ett sådant fantastiskt orangeri som ni har så måste det vara något vackert som samlar upp regnet.

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera