lördag 24 april 2010

Årets "lasagne" på gång!

När barnbarnen och jag planerade säsongens köksträdgård hamnade sockermajs högst på önskelistan. Det börjar bli många favoriter som konkurrerar om utrymmet: kronärtskocka, släpärt, squash, potatis, rödbetor, grönkål, mormorshallon... Dags att utvidga, alltså. Det får bli ett "annex" i det soligaste hörnet på andra sidan gräsmattan utanför det nuvarande kökslandet.I söndags hämtade vi ett lass hästgödsel från stallet i närheten och under veckan har jag byggt upp en lasagne som blir 4x2 m ungefär. Jag har följt receptet som jag beskrev i inlägget den 26 februari. Enda tillägget är torblockskanten. Blocken blev över när vi anlade vårt woodland för 5 år sedan. Nu kom de väl till pass!Återstår bara att lägga på en dm sållad åkerjord från upplagen bakom växthusen blandad med fin kompost. Det dröjer innan majsplantorna får komma ut så jag ska sätta en omgång gul lök och sallad under fiberduk så länge.

15 kommentarer:

  1. Paeonia japonica heter den och går nog inte att köpa. Min är från direktplockade frön. Men, om du kan vänta ett tag så ska jag se vad jag har i plantbänken. Möjligt att det finna en där i annat fall så har jag frösått nya, men det tar ju något år eller så.

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag riktigt sugen på att sätta fart på mitt köksland nere i Nöbbele. Jag ska göra två pallkragar i år, inte mer. Startskottet går Kristi Himmelsfärdshelgen.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Verkar vara en superbra metod när man anlägger nya odlingsbäddar! Jag är så glad att jag har hitat din blogg!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Länkade mig hit och nu måste jag ju så kalrt läsa bakåt för att se receptet på den där lasagnen!!
    på Återseende!!

    SvaraRadera
  5. På den bädden kommer sockermajsen att växa och må fint! Trevlig helgsyssla!

    SvaraRadera
  6. Läcker lasagne måste jag säga.
    Majs är så gott och särskilt om man odlar den själv.
    Tack för din kommentar jag gillar fota förfall det blir så dramatiskt.
    ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  7. Haha, det blir lite galet ibland när man bloggar på två ställen, så det lät väl värre än vad det är. Det blev helt enkelt så att jag glömde handväskan hemma när jag packade med mig mina helggrejer samt några lådor som flyttas permanent. Pojkvännen mådde inte så bra så han satt i bilen och var grinig och då blir jag lätt stressad och glömmer tänka efter. Tack och lov blev det ingen poliskontroll på vägen ... och han får väl handla i helgen.

    Ja, vad det gäller bredbandet så har det strulat sedan start upplever jag, samtidigt har jag väl accepterat det då jag vet att det mobila är sämre ... Det blev ändå det valet eftersom jag inte visste när jag skulle flytta och då kunde ta med det, likadant har jag med hemtelefonen som är kopplad till en mobil.

    Men nu fungerar det bara sämre och sämre så jag vill knappt använda datorn i stan, själva burken har dessutom dålig prestanda så då går alllt såååå långsamt och det är väl inte alltid min melodi precis.

    Så plånbok, kamera och telefon ordnar sig när jag kommer hem igen, men bredbandet är det väl värre med. Efter en uppdatering till nyare version (som supporten rådde om) kunde modemet/datorn inte hitta drivrutinerna så nu fungerar internet inte alls.

    Vi får se om de kan få fram felet när butiken har tillgång till chefens dator på tisdag och kan konstatera om det är fel på modemet eller om det kan vara är programmet eller mina portar det är fel på ...

    Jo, du kan nog ha rätt i att det är små lönnplantor då jag täckte rabatterna med dess löv i vintras. Ja, då är det väl bara att plocka bort de små söta plantorna. Annars hoppades jag ju mest på att det kunde vara förra årets fallna frön som grott ...

    SvaraRadera
  8. Det ser otroligt läckert ut och vilka godsaker sedan som kommer utvecklas där! Det riktigt vattnas i munnen av allt det goda du räknar upp/Anja

    SvaraRadera
  9. Tack för besök hos mig!
    Det blir nog ingen annan råd än att kavla upp ärmarna och flytta på "roddisarna".
    Tror att du menar min frösådda pelargonnäva
    (Erodium pelargoniiflorum.) Jag blev jättenöjd med sådden.
    Nu ska jag läsa vidare här i din fina blogg.
    Föresten, vilken läcker lasagne!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  10. Igår startade jag året grönsaksodling med att sätta lök. Ett lass med hästgödsel till pumpor och squash hade suttit fint. Borde kunna göra som du på en liten plats i grönsakslandet.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. I befintligt grönsaksland gör jag inte lasagne utan limpa. Varje år en ny limpa som squashen får knapra på. Recept kommer nästa vecka när jag påbörjar årets första limpa - om vädret tillåter.

    SvaraRadera
  12. Vad fyndigt -det där med Lasagne ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
  13. Så härligt med dina barnbarn och hunden som alltid tycks vara med. Visar bild på min stege senare, lite tidsbrist just nu.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar blogg, massor av tips och råd plus härliga bilder, toppen!!!!
    Hit kommer jag fler gånger :0)

    Må så gott i vårsolen!/sofia

    SvaraRadera
  15. Hej Laila! Jag försöker få upp ditt inlägg om nässla, men lyckas inte. Jag vet inte vad som kan vara "knas" men du kan väl kolla!?
    Inlägget kommer upp i blogg-kollen men sen "finns bloggen inte".
    Kram

    SvaraRadera