torsdag 12 augusti 2010

Skörden i år - toppen och botten

Odlingssäsongen 2010 är extrem, inte bara när det gäller vädret. Skörden blir ojämn, superduper bästa någonsin för vissa grödor, totalflopp för andra som brukar ge hyggligt.

Först succéerna: Tomaterna har aldrig tidigare varit så fina, välsmakande och många!


Samma gäller squashen. Sedan drygt 3 veckor skördar vi 6-8 stycken dagligen från plantorna som växer som aldrig förr på sin limpa. Lyckligtvis gillar barnbarnen min squashsoppa!

Den gula löken blev ovanligt stor och fin. Nu ligger det som är kvar på tork i ett förråd.

Potatisen! Favoritsorten Amandine är alltid god och rikgivande men i år är den otrolig. Vi har tullat plantorna sedan midsommar och trots att sniglar nu efter regnen mumsar på blasten om nätterna fortsätter de att producera osannolikt många helt felfria knölar.

Nu till flopparna: Största besvikelsen är utan tvekan rödbetorna. Första sådden lade av under torkan, andra omgången växer långsamt och ser lite ynklig ut.

Även störbönorna som skymtar på bilden med squashlimpan ovan är veka och bleka och har sent omsider börjat blomma lite spretigt.

Kronärtskockorna, slutligen, är rena katastrofen. Det blir inga skockor i år... Ingen bild heller.

11 kommentarer:

  1. Och jag som inte satte några tomater i år!
    Kram EL

    SvaraRadera
  2. Underbara grönsaker ni har.
    Har haft tomater på friland för första gången och de har verkligen blivit fina. Även skördat mogna tomater från dem. Just tomater skall jag har mer utav i grönsakslandet nästa år.Massor med fina bönor har vi också fått. Vaxbönor och en fin violettprickig skärböna som jag köpte frön till när jag var på trädgårdsresa förra sensommaren. Då köpte jag även luktärtsfröna. Har slarvat bort namnlapparna och jag minns inte vad sorterna heter.
    Här har vi haft tur med rödbetorna men morötter och svartrötter blir det inte mycket utav.
    Härligt att kunna gå ut och hämta sina egna grönsaker är det i alla fall ;-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Vilka tomater och squash du har Laila!
    Vissa saker vill sig inte heller alls här nere i söder, jag tror som du att vädret spelar stor roll. Hur gör du din squashsoppa? Mina barn blir rätt trötta på mina olika sätt att laga squash..stekta, i såser, rivna urkramade i pajer och biffar. Soppa låter som ett bra sätt.
    kram Sophia

    SvaraRadera
  4. TACK för receptet, det ska jag prova, låter enkelt och gott!

    SvaraRadera
  5. Härligt med egenodlat! Jag har precis ätit de första röda tomaterna...mums!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  6. Så härlig tomatskörden ser ut!

    Angående lök från odla.nu. Beställde förra året en liten sändning(tre sorters tulpaner, pärlhyacinth, mörk klocklilja och två sorters allium). Lökarna var fina när de kom och i våras tittade alla snällt upp som på beställning:) Har även handlat lite perenner därifrån med gott resultat. Så mina erfarenheter av odla.nu är än så länge bara positiva. (Som någon kommenterade på min blogg är det tydligen inga problem att från odla.nu få ersättningsväxter för de som inte tog sig)

    Ha en fin söndag,

    Rebecca

    SvaraRadera
  7. Denna sommar har verkligen varit speciell och är fortfarande...

    SvaraRadera
  8. Ja det är som du säger, en del succéer o en del floppar. Squash!!!! Har tomater men mognar långsamt + att jag i år igen fått bladmögel på dem. Gurka har jag i mängder - bra sort: Melen!!!
    Jag skall scanna in mina akvareller o lägga ut dem på hemsidan www.galtholmen.se, så hoppas jag att du kan se dem bättre. Och visst har Lotta en blogg http://lottaspyssel.wordpress.com/, men hon har en hemsida oxå www.avelsasnaturhem.se.
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  9. Så härligt många tomater du får i dina plantor, själv har jag inte en enda planta denna sommar. Har turen att ha trädgårdsvänner som odlar både gurka och tomat och brukar dela med sig.
    Du har ett fint, prydligt och rikt sortiment i ditt trädgårdsland.
    Må så väl!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du har fått till det bra med tanke på vädret. Vilken läcker tomatbild!
    Här är det också lite upp och ner med saker och ting. Tack och tack för ditt erbjudande jag hade mer än gärna kommit på besök hade varit så kul att se din trädgård.
    Ha det gott
    Annika som hör av sig nästa gång

    SvaraRadera
  11. Kan berätta att mina kronärtskockor också blev en total flopp. Och kålrabbins blad ser ut att vara perforerade. Men lite grönsaker har vi också fått - fast inte sådana mängder som du!

    SvaraRadera