fredag 20 augusti 2010

Somna sött med ljungte

Det fungerade på våra barn en gång i världen och det fungerar på våra barnbarn. När de har svårt att somna på begäran, som nyligen inför skolstarten, brygger jag kvällste på ljungblommor. Fyra pratglada kusiner som tillbringade de sista lovdagarna tillsammans här på Fagerdala och som dittills tisslat inpå småtimmarna sov efter en halvtimme.


Ljung, Calluna vulgaris, innehåller antiseptiska och sammandragande ämnen och brukar nämnas som medel vid urinvägsinfektioner. Mindre känt är att örten har milt sedativ verkan och kan användas som ett ofarligt sömnmedel. Om ljungte kan hjälpa vuxna med svåra sömnproblem vet jag inte men det skadar inte att testa. Gott är det också.

Nu i augusti när ljungen just har slagit ut är bästa tiden att samla blommorna. Jag repar försiktigt loss dem från plantorna på plats och breder sedan ut dem på smörpapper eller tunn väv. De torkar på några dagar i rumsvärme och förvaras i glasburk.

En dryg matsked blommor till en kopp te är en lagom dos. Häll på kokande vatten och låt dra i 10 minuter.

11 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska recept du delar med dig av. Ljungte, ser om inte annat väldigt gott ut med de söta blommorna.

    Jahopp, älggräsets blomning missade jag så jag får invänta ljungen istället, den har vi också gott om. :)

    Trevlig helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Jättebra tips, tack. Jag har också barnbarn som inte vill/kan sova.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Underbart, jag som har en son med insomningsproblem.

    Ha det fint! H.

    SvaraRadera
  4. Har själv problem med sömnen ibland så i helgen när jag är på landet skall jag ut och samla ljungblommor. Tack för tipset!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Jag somnar ganska "snällt" men vaknar ofta tidigt och kan ha svårt att somna om. En kopp ljungte kanske kan hjälpa!? Tackf rö tipset.
    Ha en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket fint tips! Får 'repa' av lite blommor då man köper Ljung nu i höst för att kunna pröva brygga en kopp.
    Trevlig helg Laila!

    SvaraRadera
  7. Vilket bra tips - igen!
    Det tackar jag för
    Annika

    SvaraRadera
  8. Laila, du är en helt fantastiskt generös människa som delar med dig av allt du vet, tack för ännu ett klokt tips!
    kram Sophia

    SvaraRadera
  9. Hej, hej Laila!

    Jättebra tips till gamlingen med sömnproblem;)))!/Anja

    SvaraRadera
  10. Våra barn sover aldrig på natten å vi ser verkligen fram emot att kunna göra det pga erat mirakel-naturmedel. Hoppas det funkar som utlovat hoppas hoppas hoppas. Tack

    Mvh Tabita

    SvaraRadera
  11. Även om detta inlägg är gammalt så svarar jag fortfarande på eventuella nya kommentarer, dels direkt på din blogg, dels här om svaret kan ha allmänt intresse. Om din kommentar leder till att jag kompletterar inlägget skickar jag givetvis en blänkare!

    SvaraRadera