lördag 4 juli 2015

Puh!

Det är för varmt för mig! Igår var det nästan 30 grader men blåste ordentligt. Idag har det varit någon grad svalare men kav lugnt. Jag vet inte vilket som är värst. Både jag och pionen i söderrabatten slokar betänkligt.


I växthusen går det inte att vistas dagtid men kryddsalvian utanför lilla växthuset stortrivs...


Huset är förhållandevis svalt och från köksfönstret ser jag hur vår klematis 'Summer snow' som klänger på armeringsstöd har bildat en riktig berså kring uteplatsen.


Arbetet med hönsgården fortskrider medan hönsen växer och växer och snart inte ryms i våra totalt sju kartonger som utgör natthärbärgen.


 Dagtid har vi dem i en provisorisk flyttbar rastgård av hopmonterade kompostgaller i väntan på att kunna släppa ut dem här:

Hönshuset är isolerat och målat både utvändigt och invändigt och i morgon ska vi montera sittpinnar och gödselskiva här:

Avslutningsvis: Jag tror inte det har hänt förut att de sista magnoliorna fortfarande blommar medan rosorna börjar slå ut!


8 kommentarer:

  1. Vilken lyxtillvaro dina höns kommer att få, ser helt fantastiskt ut :) Här har det varit otroligt hett de senaste dagarna och det är många av blommorna som ser lidande ut. Hoppas att det blir lite svalare för jag klarar inte av att vara ute när det blir så här varmt. Jobbigt att det inte kan vara lite lagom ;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. I varmaste laget även för mig liksom för en del växter. Men nu svalnar det av. En blomexplosion blev det också. Fint kommer era höns att få.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, vilken värme det blev! Vatten slagen får ligga kvar på gräsmattan , orkar inte dra och släpa på den. För att inte tala om när den ska rullar upp och hängas på väggen!
    Fint de får hönsen!
    Rosorna börjar blomma även här.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Det är ju inte klokt så fint hönsen får det! Förstår att jobbet tar tid. Nu går det ju knappast arbeta ute i värmen heller och på kvällarna har man fullt sjå med att vattna.Underbar bild med klätt, pion och pensé!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Vilket hönshus! Rena lyxen... Men det är bra såklart :)

    SvaraRadera
  6. Jag som glatt mig så över den kyliga och fuktiga våren men såklart, inget varar förevigt och värmeböljan kom. Jag gillar det verkligen inte, kan inte vistas ute och inget blir gjort i trädgården, bevattning tidig morgon och sen kväll. Men nu är det löfte om regn och kyligare väder, tack och lov säger jag!

    Vilket läckert hönshus ni har gjort, hoppas hönsen uppskattar huset!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för senast! Hoppas vi får möjlighet att bjuda igen senare i sommar.
    Kram till er båda

    SvaraRadera
  8. Vad lyxigt dina höns kommer få!!
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera