fredag 11 november 2016

Planer för rosrabatt – tacksam för synpunkter

I den nya rabatten på torpets östsida vill vi ha rosor och lite annat som passar ihop med rosor. Rabatten är c a10 m lång och riktningen är nord-sydlig. Längst bort i söder här på bilden finns redan en spaljé av armeringsnät. Någon slags spaljé ska jag sätta även i nordändan.


Den idé jag vill testa nu är att hålla rabatten i färgskalan vitt-blått/lila- silver. Växtbeskrivningarna nedan har jag hämtat från rosböcker och nätet. Bilderna från nätet.

Rosor

Vid den bortre sydliga spaljen kan jag tänka mig att sätta en vit ros som heter 'Polarstern'. Den kan bli över 2 meter hög, har mörka glänsande blad och krämvita stora fyllda blommor i glesa klasar. Blommorna är regntåliga. Enligt odla.nu är det en frisk och vacker ros.

*Polarstern'

'Nästa ros är också vit, 'Iceberg' lovprisas av plantskolorna: "En av de absolut bästa vitblommiga rabattrosorna".  Den remonterar och blommar rikligt. De halvfyllda blommorna doftar hallon och citron. Blir drygt en meter hög och ca 90 cm bred. Två 'Iceberg' skulle rymmas bredvid 'Polarstein'.

'Iceberg'


Ytterligare en vit ros står på önskelistan, en låg marktäckare som heter 'Diamant'.  Också den doftar och remonterar. Minst tre ex av den kan få stå i närheten av de högre vita, gärna nära rabattens framkant.

'Diamant'
.
Och nu kommer vi till de "blå". Jag har fått för mig att de är lite knepigare men jag är beredd att göra ett försök. Först ut är 'Blue Moon'. Den har ganska glest växtsätt och blir inte så hög - men blommorna, blommorna: "silveraktigt lila"! 'Blue Moon' kan blomma länge in på hösten med stora doftande blommor. Vill ha! Gärna tre stycken i grupp.

'Blue Moon'

En snarlik(?) ros är 'Blue Bajou', också ganska lågvuxen med "mörkgröna glänsande blad". Blommar kontinuerligt sommar och höst med fyllda, silveraktigt lila, doftande blommor. Tre av denna skulle också rymmas.

'Blue Bajou'

Vid den norra spaljén kan kanske en 'Reine des violettes' platsa? Det är en frisk och kraftigt växande ros, blir 150x120, är remonterande, starkt doftande, rikblommande i olika lila nyanser.

'Reine des violettes'

Förslag på sällskap till rosdamerna:

Vid spaljéerna några matchande klematis.
Kring fötterna blå och vita krokus, snödroppar, snöklocka, iris, massor av höstkrokus.
Akleja, vita och lila
Daggsalvia blå
Höstflox, vita och lila
Kantnepeta (Nepeta x faassenii som kantväxt mot gångstigen)
Kaukasisk förgätmigej ('Jack Frost')
Näva, vit
Silverarv
Stenkyndel
Stjärnflocka

Jag blir jätteglad för synpunkter och alternativa förslag på rosor och kompani!

15 kommentarer:

  1. Det høres vakkert ut med roser i de fargene! Blue Moon tror jeg du skal få det vanskelig med å få til. Jeg har hatt den og den overlevde ikke her.
    Jeg har to gode forslag i steden. Twice in a Blue Moon er en stilkrose/ engangsblomstrende, og Novalis som remonterer. Begge de klarer seg her og det er H4 på norsk sonekart, og som er helt likt med deres svenske sonekart.
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag ska beakta dina kommentarer!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Kan tyvärr inte ge dig några råd när det gäller rosor :( Det låter vackert i alla fall :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Hej Laila!
    Det är bra rosor allihop förutom de blå som är knepigare. Skulle testa med en först bara. Reine de Violettes tål lite skugga också.
    Det enda jag tänker på är att de vita rosorna lätt ser sjaskiga ut speciellt efter regn och då gäller att ha starkare lila och blåa nyanser som lyfter. Vita och lila flox fyller bra,men tar stor plats. Bland höga blå väljer jag nog hellre Nepeta 'Six Hills Giant' Otroligt bra långblommare med mjukare framtoning än daggsalvia.
    Framkanten skulle jag göra som ett blått rinnande vatten alltså lika dana växter, tex kantnepeta eller lavendel. Insidan mot berget kan mjukas upp med utklängande blommande klematis eller annat här och var. Ulleternell är en bra vitblommande perenn med silvrigt bladverk, liksom rosenplister med lila blommor på våren. Sedan kan du alltid sticka ned några lila dahlior mitt emellan. Bland låga nävor skulle jag välja Jordnävan som blommor otroligt färgstarkt och mycket. (Dock inte dutta med för många olika sorter av allting.) Men detta är bara några förslag för att du inte ska hänga upp dig för mycket på blå rosor, hi, hi.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  6. Tack Luna! Jag ska verkligen beakta dina kloka synpunkter och definitivt testa 'Six Hills Giant'! Kram

    SvaraRadera
  7. Rosor är inte min starka sida men Iceberg har jag erfarenhet av och det är en super ros. Kan inte ens komma ihåg att den påverkas av regn. Den lilla Diamant frågade jag efter men plantskolan trodde den var svår att få tag i. Så du kanske ska prata med dem redan i höst. Lunas tankar låter bra och kloka :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Så otroligt duktiga ni är. Jag blir så imponerad.
    Det kommer att bli så snyggt med rosorna och de blå blommorna till.
    Jag har så liten erfarenhet av rosor. Jag blir glad om de jag planterat överlever.

    Jag har tittat på dina nedre inlägg och ert orangeri gör mig helt mållös , så fantastiskt fint.

    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  9. Hej Laila, tack för att du frågat efter mig, det värmer.
    Jag återkommer om dina rosor, du har inte valt några lättodlade sorter.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det låter jättebra. Själv har jag inget liknande så att mina erfarenheter är noll.
    Själv tänker jag mycket på vilken känsla jag vill få när jag förbättrar (har inge nya)min rabatter: Prärie, äng, stram, yvig, hög, blandat kompott, varmt, kallt, vår-sommar-höst och var sätter jag blickpunkten - tja, typ sådana här funderingar som jag kommer på just nu. Alltså väldigt oproffsigt :-)Vilken tur att du har andra, mer kunniga rådgivare :-)
    Ha't! Kram, Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tar upp dessa viktiga aspekter! Den här rabatten kommer vi att passera många gånger dagligen och känslan jag gärna vill åstadkomma är Flöde. Rinnande bäck i blått och silver med lite vitt skum här och var. Det är möjligt att jag ska dra ner på rosbuskar och prioritera böljande kuddar av olika slag?

      Radera
  11. Hej Laila, jag blir lite osäker på vilken höjd du vill ha på rosorna. Börjar med att kommentera dina val. 'Polarstern' är en tehybrid som är ca 90 cm hög, har förmodligen förväxlats med 'Polstjärnan' som är en klätterros. 'Polstjärnan' tog jag bort för många år sedan, blev fruktansvärt stor, letade sig in under taket och blommade högst upp. 'Iceberg' får alltid goda omdömen men blev inte långlivad hos mig. 'Diamant' känner jag inte till men den tycks vara mycket odlingsvärd, höjd 50-60 cm. 'Blue Moon' är en tehybrid och därmed skötselkrävande och har ett stelt växtsätt. Känner inte till den och inte heller 'Blue Bayou', den senare en floribunda vilket torde innebära att den inte är fullt lika krävande. 'Reine des Violettes' är en fantastiskt fin remontanthybrid som behöver optimala odlingsförhållanden. Jag har inte odlat den själv. Sen vet du också att det inte finns några blåa rosor, utan snarare violetta. Några vita jag kan rekommendera är följande. 'Katarina Zeimet', en polyantharos, höjd 60 cm. 'Morden Snowbeauty' är en lättodlad, lägre kanadensisk ros. 'Trier' kommer jag också att tänka på, en mochataros, mycket rikblommig, höjd 1,5- 2 m. Violetta: 'Rhapsody in Blue', modern buskros, höjd 1,5 m, har bara goda erfarenheter av den. 'Lavender Dream' är lägre och ljust lilaaktigt rosa, har ett böljande växtsätt. En underbar klätterros som inte är härdig hos mig är 'Veilchenblau', zon 3, jag bor i zon 4. Ja det finns många att välja på. Mina favoriter är ju gammaldags buskrosor, men jag gissar att du inte är intresserad av dessa... ? Olika sortgrupper ger väldigt olika uttryck. Hör gärna av dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för att du tog dig tid! Uppskattas verkligen! Jag lyssnar på dina råd och ska sätt upp förslagen på inköpslistan att ta med när det blir dags att åka till plantskolor alt handla på nätet.
      Kram

      Radera
  12. Kan inte så mycket om rosor men vet att Diamant är väldigt vacker och doftar gott.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Kan inte så mycket om rosor men vet att Diamant är väldigt vacker och doftar gott.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera