måndag 2 januari 2017

Hallonfunderingar

Vi har aldrig lyckats särskilt bra med våra hallonodlingar. Den ena sorten efter den andra har drabbats av hallonskottssjuka efter någon säsong trots ett par års karens mellan försöken. Vi har prövat att odla Preussen och Mormorshallon. Bara Elände. Senast satte vi Ottawa och Risarp Dessert, de blev "konstiga" direkt och gav nästan ingen skörd i år. Men eftersom Johan är allergisk mot jordgubbar och dessutom älskar hallon så vill vi göra ett nytt försök.

Igår på nyårsdagen var det fortfarande härligt trädgårdsväder så vi satte igång med lite förberedelser.


Det gamla hallonlandet evakuerades


och gamla kompostplatsen som legat oanvänd en säsong befriades från markduk och ogräs, här ska vi anlägga det nya hallonlandet.


Och här där hallonen stod ska vi ställa tre rejäla kompostbingar .

Markduken under hallonen här föranleddes av den här aspdungen som står alldeles intill och gärna invaderar odlingsjord med rötterna. Under nya hallonlandet kommer jag inte att lägga markduk utan bara ett lager tidningar eftersom det hamnar längre från asparna. Men under kompostbingarna är alltså rejäl markduk tyvärr ett måste. Jag får importera maskar för hand.

Igår hann vi alltså få bort gamla hallonlandet som hamnade på eldplatsen och att jämna till marken för komposterna.  Johan började också gräva en ränna där vi ska bygga hallonland så småningom. I morse såg det ut såhär på platsen...


Men jag ger mig inte så lätt. Ägnade en soliga stund åt att demontera den gamla flyttbara kycklingburen av kompostgaller som vi byggde när hönsen var kycklingar och behövde komma ut på bete innan hönsgården var färdig. Började bygga upp nya komposten, nu väntar jag på markduk innan jag kan färdigställa det hela.


Vidare hallonförberedelser är inställda på grund av vinter.

I kväll har jag dammsugit nätet efter förslag på hallonsorter som är resistenta mot hallonskottssjuka och hittills har jag hittat tre som påstås vara det: Canby, Meeker och Haida. Om någon där ute i bloggosfären har erfarenheter av dessa eller har andra förslag tar jag tacksamt emot dem!

15 kommentarer:

  1. Jeg har dessverre ingen erfaring med de sortene du nevner. Det finnes så mange slag av de, og folk liker jo forskjellige smaker :)
    Ikke dårlig å kunne jobbe i hagen helt frem til nå!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Har tyvärr inte heller erfarenhet av hallonodling eftersom jag alltid haft gott om vildhallon precis utanför tomten. Aspproblemet har jag däremot på lillevarn där jag har växterna. Men jag har ringbarkat många av dem och även om det tar 3 säsonger för en stor asp att ge upp så var det ett enkelt och långsiktigt effektivt sätt.

    Lycka till med hallonen! Carina

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte heller bidra med något när det gäller hallonodling men önskar er lycka till.

    Däremot kan jag en hel del om aspar och deras beteende och jag kan säga att markduk inte hjälper ett dugg mot aspen och dess rötter. Markduk försämrar komposteringen så det blir bara minus och inget plus med att sätta duken under komposten. Ringbarkning som Carina föreslår fungerar dämpande men så länge moderträdet står kvar kommer aspen att skicka ut rötter och rotskott.

    Vill passa på att tacka dig för tipset om boken "Trädens hemliga liv" en fantastisk läsupplevelse!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack Gunilla, jag kommer att lyssna på ditt råd! Nöjer mig med tidningar där också om det är okej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidningar går bra, de förmultnar efter ett tag.

      /Gunilla

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Du milde vad flitiga ni är :) Har tyvärr inga hallontips men du verkar ju ha hittat några själv :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Inga tips från mig heller. Jag som gått och trott att hallon som hallon var lätt...går också och funderar på en hallonhäck, fast i storleken liten. Tycker de är godare än jordgubbar.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Inga tips från mig heller. Jag som gått och trott att hallon som hallon var lätt...går också och funderar på en hallonhäck, fast i storleken liten. Tycker de är godare än jordgubbar.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Inga tips från mig heller. Jag som gått och trott att hallon som hallon var lätt...går också och funderar på en hallonhäck, fast i storleken liten. Tycker de är godare än jordgubbar.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Tyvärr har jag inte i minnet mina två sorter som jag odlar i tunnor (vill inte ha någon hallonsnår på min lilla plätt). Etiketterna sitter i bingarna men de är under en liten bit frusen jord. Annars har de gett mig helt friska bär under några år. En är gul och den andra har stooora, hallonröda frukter.
    Här är det svinkallt och under de två kommande dygnen blir det ännu kallare - ned till tvåsiffrigt.
    Säger som Monne: Vad du/ni är flitiga och duktiga!
    Ha't! /Kram! Anja

    SvaraRadera
  11. Vi planterade en hallonsort (Vet inget namn) som vi fick av grannen. Men nu försöker jag att utrota den för det växer hallon inne i drivhuset. Och det far i rabatten intill.
    Hallon är goda men jag får nog flytta plantor om vi skall fortsätta odla dessa.

    Så otroligt att ni kan gräva i marken nu här är det minst 40 cm tjäle ca 2 cm snö så jag undrar hur växterna ute på sommarstället klarar denna vinter.

    Önskar er en riktigt fin Trettondags helg

    SvaraRadera
  12. Vilket stort projekt det blev! Har odlat mormorshallon några år men i mindre skala. Det hann aldrig blir några sjukdomar på den men vi tog bort den för att ha annat på den platsen.
    //Helene

    SvaraRadera
  13. Jisses, vad ni jobbar! Men man får ju passa på. Nu är det isande kallt och ingen idé att ens tänka på trädgårdsarbete. Men snart är det mildare igen.
    Jag satte 5 plantor hösthallon förra året. Det ska bli spännande att se hur de utvecklar sig under säsongen. Vanliga hallon plockade jag i skogen, men jag funderar på att sätta några buskar av någon god sort sommarhallon också. Hallon är gott!
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  14. Hallonodling gav jag upp för många år sedan, plockar vildhallon istället. Ett otroligt gott bär, men svårodlat. Jag lyckas däremot skapligt med björnbär (tack vore att det kräver minimalt med skötsel.)
    Men har man så mycket odlingsmark som ni har måste man så klart försöka med sitt älslikngsbär hur svårt det än verkar.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera