torsdag 4 januari 2018

Vildsvinet skjutet!

Har just fått reda på att vildsvinsgalten som hade dykt upp i våra trakter  har skjutits. Alldeles norr om där vi bor breder en milsvidd vildmark ut sig. Den västra delen är naturskyddat område med vandringsleder. Den östra delen är privat mark som hyrs av ett jaktlag där en granne är medlem. Grannen gav sig ut för att skjuta en skabbräv häromnatten när det var månsken - och kom hem med den 78 kilo tunga galten i stället. Inga andra vildsvin har synts till här så jag antar att hotet är avvärjt för närvarande i alla fall.

Så till något helt annat. Kan ni gissa vad det här är för växt? Så här fint slingrar den sig i köksfönstret på sonens gotlandsgård. En liten ledtråd: Ganska vanlig nu för tiden på grönsaksavdelningen hos större livsmedelsbutiker.


8 kommentarer:

  1. Men Grattis! Det var goda nyheter :) Skönt att ni slipper de problemen ett tag till i varje fall.

    Nej, jag har inte en aning. Först tyckte jag den liknade en vacker krukväxt jag hade förr.

    God fortsättning på 2018! Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Klurigt. Gissar på sötpotatis. Den är inne och är inte den släkt med blomman för dagen? Hoppas ni blir bjudna på vildsvin;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt! Och visst är den släkt med Blomman för dagen, båda tillhör familjen vindeväxter. Väldigt fin som krukväxt!

      Radera
  3. Så bra at den ble skutt da! Jeg tror jeg hadde vært redd hadde jeg hatt et sånt dyr i nærheten.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  4. Grattis till den lyckade (grann)jakten. Vildsvin vill man verkligen inte har nära inpå.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Alltså, jag oroar mig för Rådjur! Och visst, de äter mina blommor! Men att få in ett sånt odjur gör ju att hela trädgården blir en plöjd åker...
    Så stort Grattis till grannens lyckade jakt :D

    Kram

    SvaraRadera
  6. Grattis, då kanske det blir en bit vildsvinskött till middag snart. Måste vara skönt att fått bort den!
    Växten kunde jag inte gissa mig till, men läste i kommentarerna. Kul!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. De där hjärtformade bladen och växtsättet avslöjar direkt att det är frågan om Ipomoea batats, batat eller sötpotatis på svenska. Roligt att se en "äkta" sötpotatis och inte de som säljs som ettåriga trädgårdsväxter.
    Kram, Anja

    SvaraRadera